hobbyaggan.blogg.se

Mina hobbies och lite annat jag sysslar med

Vägkyrkan Västerfärnebo

Publicerad 2024-07-05 18:01:00 i Allmänt,

Nu har jag jobbat min första sväng på Vägkyrkan, blir några mera gånger.
Vi har öppet med Vägkyrka hela juli månad. 
I Västerfärnebo kyrka bjuder vi på kaffe och smörgås eller en gokaka till, vilket man föredra.
Västerfärnebo kyrka
Idag var det lite skiftande väder, så jag brydde mig inte om att torka av utemöblerna. Trodde inte någon var intresserad av att fika ute.
Satte på kaffe och fyllde termosen och väntade på min medarbetare......då kom diakonen in och talade om "att min medarbetare blivit sjuk och om jag kunde vara själv"...
Trodde nog att det skulle gå bra.....trodde inte det skulle komma så många besökare. Enligt de förra dagarna hade det bara varit ett fåtalä.
Gick runt och fotade lite....
Altaret från 1520, byggt i  Antverpen.
Dopfunten i gotlänsk kalksten från 1200-talet.
Den vackra mässingskronan, skänkt till kyrkan av bygdens ogifta och nygifta män på 1750-talet
Den nyrenoverade predikstolen från 1800-talet
orgelläktaren.
Jag dukade kaffebordet runt en fin blomsterbukett.
och det droppade in lite besökare hela tiden.....tur inte alla kom på en gång. Hann prata med alla och berättade om kyrkan, för de som ville ha lite information.
Klockan 12 höll jag en liten middagsbön....
och jag hade tur idag....
vår kantor Anna kom ner och spelade till psalmen, och det blir då så mycket trevligare med musik än att jag ska läsa den.
En riktigt bra dag på Vägkyrkan.......
kan stoltsera med rekord i besökare denna vecka.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela