Från Anund till Ansgar.... del 2
När vi sen gick runt i kyrkan kunde vi med infofoldern guida oss själva.
Vi började med att titta på Triumfkrusifixet..
Korset är tre och en halv meter högt och Jesusgestalten är avbildad i naturlig storlek och tillverkat i ek troligen under 1300-talet, och troligen någonstans i Mälardalen.
Sedan gick vi till Apostlakapellet, som ligger vid den norra väggen.
Altarskåpet är från Bryssel, tillverkat ca.1515 - 1520, och träslaget är ek med förgyllda och målade skulpturer. På sockeln Jesus och hans tolv apostlarna.
Bredvid på väggen finns de målade tre fönstren "De tre stegen"
De första i Sverige på nonfigurativt glasmålning i en kyrka. Genomfördes 1958 - 61, och konstnärinna Randi Fisher. Detta är det tredje fönstret och det sitter närmast Apostlaslåpet.
Lampan i driven järnplåt och helt förgylld med bladguld. Konstruktör Erik Lundberg och ritningar av Uno Söderberg.
Över den norra ingången sitter en målning av evangelisterna från 1630 och skänkt till kyrkan av änkan till arrendatorn i Västerbergslagen Carl Eriksson.
Vi fortsatte framåt och kom till det stora högaltarskåpet, Stureskåpet.
Det största altarskåpet i landet.
Tillverkat i Antverpen omkring 1513. Skänkt till kyrkan av Sten Sture den yngre och hans hustru Kristina Gyllenstierna
Skåpet med öppna dörrar.
Vid sidan om stod en modell av de luckor som stänger skåpet.
Dessa målningar föreställer nattvarden som tema, de kan ses under advent och fastan.
När altarskåpet är helt stängt, med de yttre dörrarna veckan före påsk. Visar målningarna pilgrimmer från när och fjärran, sjuka och lytta, gamla och unga.
Framför altaret ligger en vacker matta i blåa toner, komponerad av textilkonstnär Barbro Nilsson, vävd i Märta Måås-Fjetterströms ateljé i Båstad.
Till vänster om altaret finns gravtumban och epitafiumet av riksdrotsen greve Magnus Brahe och hans båda gemål Britta Leijonhufvud och Elena Bielke. Gjort mellan 1637 och 1648.
Infotavla
Försökte få en bild av ovansidan......steg upp på en bänk, men det blev inte så mycket bättre.....
Hans första hustru Britta Leijonhufvud till vänster och andra hustrun Elena Bielke till höger
Här syns också det vackra korskranket i grönmålat järnsmide ritat av Erik Lundberg på 1950-talet
Så fortsatte vi korgången fram och kom till biskop Svinhuvuds s.k. Munkaltaret eller Veronikaaltaret..
Uppfört i kalksten och rikt bemålat. På predellan, understycket, omges Kristus bergsmanslika ansikte på Veronikas svetteduk av två vapensköldar, den ene biskop Otto Svinhuvuds och den andre av domkyrkans lamm med segerfana.
Bredvid står en gravstod över Ärkebiskop Troilius med ett förgyllt porträtt, 1764.
Det finns flest epitafier från stormaktstiden i hela Sverige i Västerås Domkyrkan.....här några till
Erik XIV sarkofag i svartådrig Carraramarmor, beställd av Gustav III, men aldrig använd för sitt syfte, utan skänktes av hertig Karl 1796 till domkyrkan för Erik XIV kvarlevor
Förklaringstext.
Epitafiet över Erik XIV
Epitafium över domprost Nicolaus Dwan, död 1709
Kyrkans största epitafium, uppfört 1708 för avlidne biskopen Carl Carlsson av hans andra hustru Catharina Bröms..
Ett barockepitafier över domprosten Petrus Olai Dalekarlus 1682
Kyrkans äldsta borgerliga epitafium, borgaren Gerdt Hansson Körner och hans hustru Barbro Nilsdotter 1617 och deras fyra år tidigare avlidna äldsta dotter. Här är de ståendes på knä vid Jesus korsfästelse. Tydligen ett typiskt motiv från början på 1600-talet
Kyrkans sista epitafium är från 1806 till minne av borgarfamiljen Wulff.
Mariaskåpet, från Antwerpen, står i Mariakapellet..
Det är det andra skåpet, som hänförs till Otto Svinhuvud och kan ha beställts till ett kor, som invigdes 1515
Här framställs Maria som himladrottning.
Rosenkransmadonnan omges av bilder från Marias och Jesus gemensamma historia. Hon har också stor betydelse för domkyrkan och numer så placeras en röd ros varje fredag framför altaret.
PÅ väggen intill altaret syns en av få ursprungliga väggmålningar som gått att få fram.
Glasmålning över södra ingången, utförd av Fritiof Swensson1960, donerad av Asea.
Det var tydligen det enda den stora industrien donerade till kyrkans renovering.
Den stora orgelfasaden från firman Åkerman och Lund, färdig 1898.
Vid utgången.
Ute i vapenhuset finns en gammal ekport från 1450 med rika järnbeslag med liljor och andra symboler för Jungfru Maria