Var på en intressant föreläsning, om hårkullorna i Våmhus, på biblioteket i Avesta.
Föreläsare var Ida Halling och hon hade också fotograferat alla bilder vi fick se.
Det började med att hon hittade en glasburk med ett graverat silverlock hemma hos sin pappa.
Bland alla saker, som kom från minst två stycken dödsbon förutom hans egna sparade saker. Burken med sitt innehåll gav henne både obehag och förtjusning, när hon ser att det är en fläta av hår. Ett flätat halsband med ett guldspänne, som har tillhört hennes farmor, och mera värdefullt än något annat att ställa upp som minne.
Detta gjorde att hon reste till Våmhus och forskade i hårkullornas liv och deras arbeten.
Detta arbete har blivit en fantastisk bok.
De gamla gårdarna i Dalarna blev mindre och mindre tack vare att arvsrätten delades lika mellan alla barn i familjen och det blev svårare att mätta alla. Plus att det på 1700-talets mitt drabbades Våmhus socken av svår missväxt. Detta tvingade Vånhusfolket att söka sig nya inkomster för att klara sina familjer. Dessa arbetsvandringar blev nödvändiga för stora delar av Dalarna.
Ingen vet säker hur de började tillverka hårsmycken i Våmhus, men troligen i början på 1800-talet.
Dessa hårkullor reste runt i landet, mest ner till Stockholm. Men för att kunna göra dessa arbetsresor behövdes ett vandringspass, men många reste även ut till andra länder, och då behövdes ett resepass, detta intygade att de hade rätt att resa och sälja sina produkter.
De reste till Norge, sen till Ryssland och Tyskland. Men de vidgade också ut resorna till England och Skottland.
En karta visar en del av deras spridning.
även till Amerika gick deras färder...
Det var främst kvinnorna, som gjorde dessa arbetsresor, männen behövdes hemma för att sköta gården och arbetet med jordbruket. Kvinnorna skickade hem pengarna de tjänade på sitt hantverk och hjälpte på så vis till att familjen hemmavid hade mat på bordet......men det gick inte alltid så bra.
I början på 1900-talet skickade Tysk Margit Ersdotter hem pengar till utbyggnaden av huset....men det visade sig när hon kom hem, att inget hade blivit gjort utan karlarna hade supit upp hennes pengar....så hon fick ge sig iväg till England igen och senare till Moskva. Nu sparde hon pengarna och såg till att huset blev utbyggt när hon kom hem.
Här sitter hon framför huset med sin son, Martis Anders Olsson och hans hustru Sparr Mait Ersdotter, också en hårkulla, och deras fem barn.
Kvinnorna från Dalarna var skickliga affärskvinnor. De hade också ett väl fungerande nätverk. De träffade ofta på bekanta hemmifrån, tack vare sina hembygdsdräkter, och kunde få nyheter hemmifrån och gav information om läget på platsen. Var marknaden mättad på det stället gick de vidare till nästa plats.
Ida berättade att många herrar blev så betuttade och betagna i de vackra kullorna att de köpte allt de visade fram bara för att behaga den vackra och väna kullan.
I England var inte dräkten till någon nytta för dem utan såg mest med kritiska, ogillande blickar på de så kallade "slimskläder". Då fick man klä sig i mer moderna modeplagg.
Många i Våmhus hade lika förnamn så gårdsnamnet var väldigt viktigt för att skilja dem åt.
Här en bild på två kullor i Skottland, Mårten Anna Oldsdotter och Martis Karin Olsdotter vid sin knyppeldyna. Deras kläder passade bättre in i det religiösa Skottland än de färgrika dräkterna från Dalarna.
En del mönster knypplades runt en pinne, som avgör formen på arbetet.
Ett av alla mönster till knypplingen.
Kullorna anpassade ju sin klädsel till de platser de besökte.
Den färgglada bommulssjalen från Ryssland var modern och praktisk att resa i.
Den är idag en sjal, som hör till Våmhusdräkten, och kallas "Gulkrokstrasan"
Man tog även med sig hem bruksföremål. Jag fotade bara en kanna från Ryssland, men de tog hem andra föremål, som sedan togs upp av porslinsfabriker här hemma.
En av hårkullorna, som gjort mycket för hårknypplingens bevarande är Ada Ryttar, född 1895, och var den sista resande hårkullan.
Så snart skörden var klar, 1911, så lånade hon 20 kr av sin farbror, och åkte tåg med en grupp kullor till Stockholm. Tågbiljetten kostade 7,80 och resan tog tolv timmar.
Hon delade en tvårummare med nio andra kullor. Hyran var tio kr i månaden och de turades om att sköta hushållet.
På dagarna gick de två och två och samlade in hår och beställningar, mest lösflätor och valkar. På kvällarna knypplade de.i stearinljusets sken.
Varje kulla behöll det hon tjänade och inkomsten var helt beroende på hur flink och skicklig hon var. I början var väl inte inkomsterna så stora för Ada, men det blev bättre och bättre. Adas sista besökte i Stockholm var 1921,det var samma år som Spanska sjukan härjade i världen. Hon blev smittad, men överlevde och flyttade hem till Våmhus, där hon gifte sig 1923. Då var det nästan omöjligt att försörja sig på det alltmer omorderna hantverket med hår.
Det gamla hantverket föll i glömska, men på ålderns höst ville hon uppmärksamma det gamla hantverket på nytt. Hon startade upp kurser 1959/60 i hårarbete. Hon, tillsammans med Bälter Elin och Mait Hedberg såg till att hantverket inte föll i glömska.
Här håller hon den brudkrona hon knypplat till Våmhus kyrka.
Den finns än idag att låna för brudar i Våmhus.
Det var det sista hårarbetet hon gjorde och den tog henne ett år att knyppla.
Ada Ryttar och Bälter Elin fick även komma till Lennart Hylands teveprogram Stora Famnen 1966
Ada Ryttar stod även modell för Arvid Backlunds bronsstaty "Hårkullan".
Den donerades till Våmhus kommun av byggmästare Anders Diös,1966, vars mor och mormor varit hårkullor. Statyn står numer utanför Våmhus kyrka.
Rosettebroschen, den bärs till att hålla ihop sjalen i Våmhusdräkten.
Ett till exempel på hårknyppling, en klockkedja
och ett armband
Ett mycket intressant föredrag om ett hantverk, som man har som tillval i skolorna i Våmhus numer.
Så fint att det finns kvar.
Ida Hallings bok är en riktig skatt att ösa ur och titta på de vackra bilderna av ett makalöst hantverk.